Die Welle


Idag såg jag nog en av dem bästa filmer som skapats! Filmen heter Die Welle som betyder Vågen på tyska. Filmen är värklighetsbaserad och handlar om en gymnasielärare som leder ett projekt om diktaturer han tar till ett okonventionellt knep. Tillsammans med eleverna skapar han en fascistisk rörelse som skaffar sig ett namn (Die Welle- Vågen),  en logo och alla i rörelsen måste bära vita skjortor. Allt går över styr och det blir en enda stor kludd i slutet.

Jag skulle ge filmen 5 stjärnor! Den var mycket intressant, spännande och även lärorik samtidigt. Jag rekomenderar er alla att se den.

Filmen Die Welle är gjord 2008 och är baserad på boken The Wave som i sin tur är baserad på experimentet The Third Wave vilket utfördes i Kaliforninen i slutat av 1960-talet.

Som sagt var se filmen du kommer inte ångra dig!

PS: Filmen finns att hyra på Hemmakväll (Videomix)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag såg den idag i skolan... hemsk

2012-08-27 @ 16:58:54
URL: http://moaasamuelsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0