Straff

Det här med vad människor i Sverige borde få för straff när dem gör någon olagligt är ju en osvarad fråga hos oss "vanliga" människor (vi som inte jobbar inom polisen m.m.)

Det är många i alla fall i min omgivning som tycker att Sverige sätter för korta straff och det tycker även jag.
När det gäller Livstidsstraff så är t.ex. USA mycket bättre. Där är livstid verkligen livstid - livet ut. Medans i Sverige är det sisådär 12-16 år. Vad är det för straff liksom? Det är ju inte direkt så att det skrämmer andra brottslingar att begå samma brott.

Vad jag tycker om de olika straff som finns (i alla länder, inte bara Sverige):
Livstid - För ynkliga straff i Sverige. USA gör rätt i att sätta ca. 200 år i Livstid (när kroppen dör så blir den "frigiven")

Dödsstraff - Fel! Även om en person har tagit en annan människas liv så har den som uträttar dödsstraffet ingen rätt (enligt mig) att ta mördaren liv. För då gör ju han samma sak.
Sen så tycker jag även att det är fel med dödsstraff om personen som har mördat m.m. är psykiskt sjuk och inte befinner sig i sin egen kropp.


Såhär tycker jag:
Mord - Livstid. Har man tagit någon annans liv så är det att sitta inne resten av livet som gäller.

Rån - Flera år i fängelse. Har man hotat offren med vapen så straffet vara ca. 15-20 år.

Våldtäkt - Samma som i Polen, kastrera våldtäktsmannen! Samt ett straff på ca. +5 år

Kidnappning - +15-20 år

osv.

Någon som håller med om något här? Kommentera gärna isf.


(bild)


Kommentarer
Postat av: caroline

Håller helt med dig angående strafflängd! Sverige är helt klart sämst på att straffa fångar, livstid är livstid!



..fin blogg för övrigt :)

2010-06-10 @ 22:27:14
URL: http://ccarrow.blogg.se/
Postat av: Theréz

Håller med dig om det mesta :)

2010-06-12 @ 09:43:38
URL: http://therez.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0